Plavba na moři dnes

A) Plavba na vlastní lodi pro vlastní potřebu (rekreační plavba). Tento typ plavby je jen minimálně regulován, majitelé si na moři užívají skutečné volnosti.
B) Plavba na pronajaté lodi pro vlastní potřebu (tzv. charter). Pro charter platí různé předpisy zejména v oblasti kapitánských průkazů a pojištění.
C) Plavba na pronajaté či vlastní lodi s najatým kapitánem. V tomto případě většinou posádka buď sama neumí loď řídit, nebo si v dané oblasti plavby nevěří a proto si za úplatu najme kapitána. Kapitán tedy dostává zaplaceno a proto by to měl být profík, jako řidič mikrobusu, který vás veze na dovolenou. Většina přímořských zemí má své striktní předpisy pro profesionální kapitány rekreačních jachet a stejně jako u řidičů autobusů nebo taxíků se kromě odborných znalostí a schopností posuzují i morální vlastnosti a osobnost kapitána. Světově uznávaným průkazem pro profesionální kapitány je RYA Yachtmaster s tzv. "Commercial endorsement", tj. rozšířením pro komerční plavbu. Pro takové rozšíření je vyžadována znalost zdravovědy, záchrany na moři, a požární prevence a hašení požáru
Než se vydáte na moře s neznámým kapitánem, ověřte si jeho reference, zkušenosti a osobnní vlastnosti - budete s ním na malém prostoru trávit celou dovolenou.