Typy jachet
Jachta v moderním slova smyslu označuje dva typy značně rozdílných plavidel, plachetní a motorové lodě. Od nákladních lodí se liší hlavně svým účelem - jsou stavěny a využívány hlavně za účelem trávení volného času, k čemuž jsou také uzpůsobeny. Samostatnou kapitolu tvoří jachty určené k závodění.
Jachty se liší svojí celkovou délkou, které se většinou pohybuje od 6m výše. Se vzrůstající délkou dramaticky narůstají i náklady na stavbu a udržování lodi. Označení mega-jachta se používá pro lodě delší než 34m, super-jachta potom pro plavidla nad 70m.
DĚLENÍ LODÍ
A) podle pohonu
- plachetní (plachetnice)
- motorové jachty (zabudovaný motor, závěsný motor)
B) podle stavebního materiálu
- laminát (nejčastěji používaný materiál)
- kov (železo nebo hliník a jejich slitiny)
- dřevo včetně lepenky (malé a starší lodě)
- plast (malé lodě)
- ferocement (speciální beton s velmi jemnou a hustou armaturou)
C) podle počtu trupů
- jednotrupé
- katamarany
- trimarany
D) podle tvaru kýlové části lodě
- ploutvové (1)
- kýlové (2)
- ploutvokýlové (vč. typů s pohyblivou zátěží) (3)
E) podle tvaru trupu v příčném řezu
- oblý tvar trupu (jolový typ) (1)
- hranatý tvar trupu (šarpiový typ) (2)
F) podle počtu členů posádky
- jednoposádková loď (kormidelník)
- dvouposádková loď (kormidelník a kosatník)
- víceposádková loď
G) podle oplachtění (takeláže) a počtu stěžňů
Podle funkce a umístění se na jachtách rozlišují:
hlavní plachta (1)
kosatka (2)
bezan (3)
spinakr (4)
- tvar hlavní plachty
Bermudská plachta (1)
Gaflová plachta (2)
Latiská plachta (3)
Lugrová plachta (4)
- vlastnosti stěžně (stěžňů)
Slup/Šalupa - Jednostěžník s jednou trojúhelníkovou plachtou (kosatkou) mezi stěžněm a přídí a jednou hlavní trojcípou nebo čtyřúhelníkovou plachtou, eventuálně i spinakrem. Většinou u menších námořních plachetnic (do 10m). Šalupové oplachtění má dobré vlastnosti při plavbě ostře proti větru.
Kutr - Oplachtění je velmi podobné jako u slupu, jen stěžeň je postaven více dozadu. Použitím prodlouženého čelenu lze použít i 2 kosatky.
Kat - Malá obvykle nekajutová sportovní loď s jedním stěžněm, oplachtění bývá obvykle bermudské nebo gaflové.
Yawl-Dvoustěžník, zadní (bezanový) stěžeň je malý a je umístěn co nejvíce na zádi. Umožňuje dobrou manévrovatelnost při zhoršených podmínkách.
Ketch (keč) - Dvoustěžník s bezanovým stěžněm více vpředu, bezanová plachta je výrazně větší než u Yawlu.
Škuner - Opět jde o dvoustěžník, jehož základním poznávacím znakem je delší zadní stěžeň oproti přednímu. Tento typ oplachtění není praktický a najdeme je nejčastěji na old-style plachetnicích.